Şapte calităţi ale unui articol bine alcătuit

Noiembrie 15, 2008 § Lasă un comentariu

Cât de mulţi oameni citesc articolele tale? Fiecare scriitor, poet, publicist, reporter, jurnalist şi blogger doreşte să-i fie citite articolele de un număr cât mai mare de cititori. Iată ce a spus în această privinţă Sidney Sheldon:

De obicei, când oamenii ajung la sfârşitul unui capitol, închid cartea şi merg la culcare. Eu scriu cărţile în mod intenţionat astfel ca, atunci când cititorul sfârşeşte un capitol, să dorească să citească încă o pagină. Când oamenii îmi scriu că au stat toată noaptea şi au citit cartea mea, înţeleg că am avut succes. (Sidney Sheldon)

În acest articol voi împărăţi şapte calităţi ale unui articol bine scris care îi va face pe cititori să-l citească până la urmă, să aibă un impact asupra lor şi să caute alte articole scrise de tine.

1. Pune un titlu clar şi care se potriveşte cu conţinutul.

De foarte multe ori văd titluri captivante care, după ce citesc articolul, ajung la concluzia că am fost înşelat de autor, pentru că el a abordat alt subiect decât cel care l-a scris la titlu, sau în cel mai bun caz, subiectul anunţat în titlu l-a atins doar tangenţial. Cu astfel de titluri poţi face pe cititor să citească odată un articol de al tău, dar rişti să-l respingi pentru totdeauna ca să nu mai citească şi alte articole care urmeză să le scrii în viitor. Verifică bine cât de bine se potriveşte titlul articolului cu conţinutul.

2. Formulează titlul ca să motiveze pe cititor la citirea articolului.

Pentru aceasta, titlul trebuie să conţină cel puţin două din cuvintele cheie ale articolului, să fie un rezumat scurt la ideia principală sau să fie formulat sub formă de întrebare iar conţinutul articolului să dea răspunsul la întrebare. Nu folosi în titlul articolului cuvinte pe care unii din cititorii tăi nu le înţeleg. Nu căuta să fie un titlu care să sune cât mai literar, cât mai artistic, etc. Pune un titlu care să fie cel mai real şi cel mai captivant pentru cititor, dar care să se potrivească deplin cu conţinutul.

3. Rezervează primul aliniat motivării cititorului la citirea restului articolului.

Pentru aceasta caută să răspunzi la întrebărie de bază: Ce subiect va fi abordat? Cine sunt protagoniştii, adică personajele principale? De ce abordezi acest subiect şi de ce este important pentru cititor să cunoască subiectul? Şi foarte, foarte important este să prezinţi care vor fi beneficiile cititorului de la citirea acestui articol. Iată cum a făcut acest prim aliniat Evanghelistul Luca în Evanghelia care îi poartă numele:

Fiindcă mulţi s-au apucat să alcătuiască o istorisire amănunţită despre lucrurile care s-au petrecut printre noi, după cum ni le-au încredinţat cei ce le-au văzut cu ochii lor de la început, şi au ajuns slujitori ai cuvântului, am găsit şi eu cu cale, prea alesule Teofile, după ce am făcut cercetări cu deamănuntul asupra tuturor acestor lucruri de la obârşia lor, să ţi le scriu în şir unele după altele, ca să poţi cunoaşte astfel temeinicia învăţăturilor, pe care le-ai primit prin viu grai. (Evanghelia după Luca 1:1-4)

4. Foloseşte cuvinte înţelese de toată lumea.

Unii autori consideră că vor impresiona cititorii mai mult dacă vor folosi cuvinte noi, care sunt cunoscute mai puţin de cea mai mare parte a cititorilor. Să nu se înşele nimeni şi că nu creadă că cititorii umblă cu Dicţionarul Explicativ al Limbii Române în geantă. Chiar mai mult, puţini sunt cei care îl au în biblioteca lor acasă. De aceea, foloseşte cuvinte îneţelese de toţi. Atunci când ai nevoie să foloseşti un cuvânt nou sau mai puţin cunoscut de cititori, neapărat explică termenul respectiv.

5. Termină gândul început.

Nu lăsa cititorul la mijlocul unui gând, a unei idei, a unei istorisiri, etc. Fii sigur că ai terminat un gând înainte de a începe un altul. Pune-te în locul cititorului şi vezi cât de mult înţelegi din articol şi ce întrebări îţi apar la citirea lui. Atunci, completează articolul cu răspunsul la acele întrebări.

6. Nu folosi excesiv pronumele.

Aceasta inseamnă a scri de felul acesta: “Ion a mers la Gheorghe ca să-i spună că el trebuie să vină la biserică, dar să ia cu el şi Biblia şi să-i aducă şi lui o Biblie ca el să poată urmări predica.” Numai fraza aceasta singură te duce în confuzie, dar dacă ai de a face cu un articol scris în aşa fel, ce te faci? De aceea, nu folosi cu excesivitate pronumele ci foloseşte cuvintele, numele sau sinonimele lor.

7. Evită cuvintele şi frazele de prisos.

Înainte de a scri un articol, determină bine scopul pe care urmăreşti să-l realizezi. Apoi,la scriere, dar mai ales la editare, caută să excluzi din text orice cuvinte sau fraze de prisos. Un articol calitativ va fi cu un volum strict necesar, dar va transmite cititorului un mesaj bogat în sens.

Dumnezeu să te ajute să scrii articole calitative

Cât de mulţi oameni citesc articolele tale? Fiecare scriitor, poet, publicist, reporter, jurnalist şi blogger doreşte să-i fie citite articolele de un număr cât mai mare de cititori. Iată ce a spus în această privinţă Sidney Sheldon:

De obicei, când oamenii ajung la sfârşitul unui capitol, închid cartea şi merg la culcare. Eu scriu cărţile în mod intenţionat astfel ca, atunci când cititorul sfârşeşte un capitol, să dorească să citească încă o pagină. Când oamenii îmi scriu că au stat toată noaptea şi au citit cartea mea, înţeleg că am avut succes. (Sidney Sheldon)

În acest articol voi împărăţi şapte calităţi ale unui articol bine scris care îi va face pe cititori să-l citească până la urmă, să aibă un impact asupra lor şi să caute alte articole scrise de tine.

1. Pune un titlu clar şi care se potriveşte cu conţinutul.

De foarte multe ori văd titluri captivante care, după ce citesc articolul, ajung la concluzia că am fost înşelat de autor, pentru că el a abordat alt subiect decât cel care l-a scris la titlu, sau în cel mai bun caz, subiectul anunţat în titlu l-a atins doar tangenţial. Cu astfel de titluri poţi face pe cititor să citească odată un articol de al tău, dar rişti să-l respingi pentru totdeauna ca să nu mai citească şi alte articole care urmeză să le scrii în viitor. Verifică bine cât de bine se potriveşte titlul articolului cu conţinutul.

2. Formulează titlul ca să motiveze pe cititor la citirea articolului.

Pentru aceasta, titlul trebuie să conţină cel puţin două din cuvintele cheie ale articolului, să fie un rezumat scurt la ideia principală sau să fie formulat sub formă de întrebare iar conţinutul articolului să dea răspunsul la întrebare. Nu folosi în titlul articolului cuvinte pe care unii din cititorii tăi nu le înţeleg. Nu căuta să fie un titlu care să sune cât mai literar, cât mai artistic, etc. Pune un titlu care să fie cel mai real şi cel mai captivant pentru cititor, dar care să se potrivească deplin cu conţinutul.

3. Rezervează primul aliniat motivării cititorului la citirea restului articolului.

Pentru aceasta caută să răspunzi la întrebărie de bază: Ce subiect va fi abordat? Cine sunt protagoniştii, adică personajele principale? De ce abordezi acest subiect şi de ce este important pentru cititor să cunoască subiectul? Şi foarte, foarte important este să prezinţi care vor fi beneficiile cititorului de la citirea acestui articol. Iată cum a făcut acest prim aliniat Evanghelistul Luca în Evanghelia care îi poartă numele:

Fiindcă mulţi s-au apucat să alcătuiască o istorisire amănunţită despre lucrurile care s-au petrecut printre noi, după cum ni le-au încredinţat cei ce le-au văzut cu ochii lor de la început, şi au ajuns slujitori ai cuvântului, am găsit şi eu cu cale, prea alesule Teofile, după ce am făcut cercetări cu deamănuntul asupra tuturor acestor lucruri de la obârşia lor, să ţi le scriu în şir unele după altele, ca să poţi cunoaşte astfel temeinicia învăţăturilor, pe care le-ai primit prin viu grai. (Evanghelia după Luca 1:1-4)

4. Foloseşte cuvinte înţelese de toată lumea.

Unii autori consideră că vor impresiona cititorii mai mult dacă vor folosi cuvinte noi, care sunt cunoscute mai puţin de cea mai mare parte a cititorilor. Să nu se înşele nimeni şi că nu creadă că cititorii umblă cu Dicţionarul Explicativ al Limbii Române în geantă. Chiar mai mult, puţini sunt cei care îl au în biblioteca lor acasă. De aceea, foloseşte cuvinte îneţelese de toţi. Atunci când ai nevoie să foloseşti un cuvânt nou sau mai puţin cunoscut de cititori, neapărat explică termenul respectiv.

5. Termină gândul început.

Nu lăsa cititorul la mijlocul unui gând, a unei idei, a unei istorisiri, etc. Fii sigur că ai terminat un gând înainte de a începe un altul. Pune-te în locul cititorului şi vezi cât de mult înţelegi din articol şi ce întrebări îţi apar la citirea lui. Atunci, completează articolul cu răspunsul la acele întrebări.

6. Nu folosi excesiv pronumele.

Aceasta inseamnă a scri de felul acesta: “Ion a mers la Gheorghe ca să-i spună că el trebuie să vină la biserică, dar să ia cu el şi Biblia şi să-i aducă şi lui o Biblie ca el să poată urmări predica.” Numai fraza aceasta singură te duce în confuzie, dar dacă ai de a face cu un articol scris în aşa fel, ce te faci? De aceea, nu folosi cu excesivitate pronumele ci foloseşte cuvintele, numele sau sinonimele lor.

7. Evită cuvintele şi frazele de prisos.

Înainte de a scri un articol, determină bine scopul pe care urmăreşti să-l realizezi. Apoi,la scriere, dar mai ales la editare, caută să excluzi din text orice cuvinte sau fraze de prisos. Un articol calitativ va fi cu un volum strict necesar, dar va transmite cititorului un mesaj bogat în sens.

Dumnezeu să te ajute să scrii articole calitative

Autor: Vasile Filat

http://www.moldovacrestina.net

Anunțuri

Tagged:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

What’s this?

You are currently reading Şapte calităţi ale unui articol bine alcătuit at Tu poţi schimba lumea.

meta

%d blogeri au apreciat asta: